Scarlet Mailbox Gids: Instellingen en tips

Opgelet, Update van de Scarlet mailboxes!

Het beheersysteem van de Scarlet e-mailaccounts wordt bijgewerkt in november 2024.We zijn verplicht om elke eigenaar van een e-mailaccount te identificeren. Zonder volledige en actuele gegevens jouw e-mailaccount niet aanmaken in de nieuwe e-mailsoftware in November 2024.

Als je een Scarlet e-mailadres heb, controleer dan je mailbox en beantwoord het verzoek voor registratie ten laatste in juli.
Heb je geen registratie e-mail ontvangen? Dit betekent dat wij over de nodige gegevens beschikken om je mailbox opnieuw aan te maken in de nieuwe email tool.

Voor meer informatie: www.scarlet.be/mailNieuw venster

  1. Meld je aan op mijn.scarlet.
  2. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  3. Klik op het tabblad Internet.
  4. Klik op de knop Internet opties.
    Overview_Trio_simple_NL
  5. Voeg het aantal gewenste mailboxen toe. Je ontvangt een bevestiging dat je mailbox is aangemaakt. Deze is onmiddellijk actief.
    Overview_Trio_simple_NL

Om het wachtwoord van je mailbox te vinden:

  1. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  2. Klik op Instellingen en scroll naar de onderkant van de pagina.
  3. Klik in het mailboxmenu op Wijzigen naast de mailbox die je net hebt aangemaakt.
  4. Klik op het oogpictogram om het wachtwoord te zien.
  1. Meld je aan op mijn.scarlet.
  2. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  3. Klik op de knop Instellingen.
    Overview_Trio_simple_NL
  4. Onderaan de pagina zie je een overzicht van al je mailboxen. Klik op het Verwijder-icoon naast het e-mailadres dat je wil verwijderen.
    Als je meerdere mailboxen tegelijk wilt verwijderen, vink ze dan aan en klik op de algemene Verwijder-knop.
    Overview_mailbox_NL

Ik heb per ongeluk een e-mailadres verwijderd dat ik wil behouden en het lukt me niet om het opnieuw aan te maken. Wat nu?

Contacteer onze klantendienstNieuw venster om dit op te lossen.

Alle abonnementen beschikken over maximaal 5 mailboxen. Per mailbox is er een limiet van 3 e-mailaliassen.

  1. Meld je aan op mijn.scarlet.
  2. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  3. Klik op de knop Instellingen.
    Overview_Trio_simple_NL
  4. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van al je mailboxen. Klik op Aanpassen naast de mailbox waarvoor je het wachtwoord zoekt.
    Overview_mailbox_NL
  5. Klik op het oog-icoontje om het wachtwoord te zien.
    Mailbox_password_NL
  6. Als je klaar bent, klik dan op Terug.

Bij Scarlet bedraagt de opslagcapaciteit van elke mailbox 1.024 MB (met een limiet van 15.000 e-mails per map).

Ja, je mailbox is voorzien van een spamfilter die standaard actief is.

Om het e-mailverkeer vlot te laten verlopen, is de maximale grootte van bijlagen die kunnen worden verzonden 25 MB.

  1. Meld je aan op mijn.scarlet.
  2. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  3. Klik op de knop Instellingen.
    Overview_Trio_simple_NL
  4. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van al je mailboxen. Klik op Aanpassen naast de mailbox waarvoor je een automatisch antwoord wilt instellen.
    Overview_mailbox_NL
  5. Klik vervolgens op de knop Wijzigen naast Automatisch antwoord.
    Menu_mailbox_NL.png
  6. Je kunt nu een automatisch antwoord instellen voor een bepaalde of onbepaalde periode. Typ het bericht waarmee je automatisch wil antwoorden in het veld E-mailbericht.
    Auto-reply_mailbox_NL
  7. Wanneer je alles hebt ingesteld, klik dan op Aanpassen om je automatisch antwoord te activeren.
  1. Meld je aan op mijn.scarlet.
  2. Klik op het tabblad Overzicht en ga naar beneden tot je je internetabonnement ziet.
  3. Klik op Instellingen.
    Overview_Trio_simple_NL.png
  4. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van al je mailboxen. Klik op Aanpassen (icoon met potlood) naast de mailbox waarvoor je automatisch je e-mails wilt doorsturen.
    Overview_mailbox_NL
  5. Klik vervolgens op Wijzigen naast Automatisch doorsturen.
    Menu_mailbox_NL
  6. Je kunt nu je e-mails automatisch doorsturen naar een ander e-mailadres voor een bepaalde of onbepaalde periode. Je kan tot 3 e-mailadressen opgeven waarnaar je e-mails moeten worden doorgestuurd.
    Auto-forward_mailbox_NL
  7. Klik op Aanpassen om het automatisch doorsturen van e-mails te activeren.

Voor inkomende e-mail kun je het POP3- of IMAP-protocol te gebruiken, beide zijn standaard actief. Als je je e-mails vanaf verschillende toestellen raadpleegt, raden we je aan om IMAP te gebruiken.

Server voor inkomende e-mail (POP3): pop.scarlet.be Poort: 995 (SSL ingeschakeld)

Server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.scarlet.be Poort: 993 (SSL ingeschakeld)

Voor uitgaande e-mail gebruik je best een beveiligde verbinding (SSL), zodat je ook vanop een verbinding van een andere provider e-mails kunt versturen. Schakel de optie mijn server vereist authenticatie in en vul je gebruikersnaam en wachtwoord van je mailbox in.

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.scarlet.be Poort: 465 (SSL en « mijn server vereist authenticatie » ingeschakeld)

IMAP zorgt ervoor dat e-mails beschikbaar blijven op de e-mailserver van Scarlet wanneer je deze ophaalt via je e-mailprogramma. Bij POP3 is dit niet het geval, aangezien e-mails verwijderd worden van de Scarlet e-mailserver wanneer je deze ophaalt via je e-mailprogramma tenzij de optie Een kopie van de berichten op de server achterlaten geactiveerd is.

Enkele voor- en nadelen van het gebruik van POP3 & IMAP:

  • Via IMAP kan je via eender welke computer je e-mails consulteren. Bij POP3 is dit enkel mogelijk indien de optie Een kopie van de berichten op de server achterlaten geactiveerd is.
  • Via IMAP is er een risico dat je mailbox zijn maximale capaciteit bereikt, waardoor je geen e-mails meer zal ontvangen. Je zal dus regelmatig e-mails moeten verwijderen. Bij POP3 kan je zoveel e-mails bewaren als je wil omdat deze lokaal opgeslagen worden op je computer. Indien de optie Een kopie van de berichten achterlaten op de server voor POP3 aangevinkt is in je e-mailprogramma, worden de berichten op onze server bewaard. Je kunt zelf het aantal dagen specifiëren dat je berichten op onze servers wenst te bewaren, nadien worden ze verwijderd van onze servers en zijn ze wel nog steeds beschikbaar in je e-mailprogramma. Je specifieert bij voorkeur een 5-tal dagen, zodat je mailbox niet vol komt te zitten wanneer je gebruik maakt van deze optie.
  • Via IMAP behoudt je op iedere computer dezelfde structuur van (persoonlijke) folders. Bij POP3 zal je op iedere computer zelf een folderstructuur moeten aanmaken.

Het POP3 en het IMAP-protocol zijn standaard actief.

Je kunt je e-mailadres tot 18 maanden na beëindiging van je internetabonnement gratis blijven gebruiken. De bestaande gebruikersnaam (login) en wachtwoord blijven geldig.
Wil je ook na die 18 maanden gebruik blijven maken van deze faciliteit? Geen zorgen, voorlopig hoef je niets te doen en blijft het gratis. In de toekomst behouden wij ons het recht voor, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, om:

  • je te vragen of je gebruik wilt blijven maken van deze faciliteit en
  • een vergoeding te vragen voor deze verlenging.

In dat geval nemen wij ten minste 3 maanden op voorhand contact met je op via je Scarlet e-mailadres en leggen wij je de voorwaarden van de verlenging uit.
We verwijzen ook naar de gedragscodes van ISPA: Codes of conduct for ISPs - ISPA Belgium

Opgelet: de toegang tot je mailboxen is alleen mogelijk via https://webmail.scarlet.be/nl/Nieuw venster en niet meer via IMAP of POP3.

Back to top