Informatie over je domiciliëring

Als je gebruik maakt van een domiciliëring, dan is je factuur altijd op tijd en met de juiste bankgegevens betaald. Zo worden vergissingen met onjuiste betaalgegevens vermeden en hoef je dus geen herinneringskosten te betalen. Bovendien hoef je niet elke maand manueel een betaling via overschrijving in te geven.

Een domiciliëring activeren
  • Meld je aan op mijn.scarlet.
  • Klik op het tabblad Facturen en betalingen.
  • Klik aan de rechterkant op Domiciliëring activeren.
    How_activate_deactivate1_NL
  • Vul de naam van de rekeninghouder en het IBAN-nummer in van de rekening waarmee je de betaling wilt uitvoeren en klik op Bewaren.
    How_activate_deactivate2_NL
  • Wanneer je aanvraag verwerkt is ontvang je SEPA-mandaat via e-mail. Dit mandaat is de toelating die je geeft aan Proximus om het bedrag van je facturen automatisch van je rekening af te houden.
    Opgelet: zolang je de vermelding Betaling via domiciliëring niet op je factuur ziet, moet je je facturen via overschrijving blijven betalen.
    How_activate_deactivate3_NL

Een domiciliëring deactiveren
  • Meld je aan op mijn.scarlet.
  • Klik op het tabblad Facturen en betalingen.
  • Klik aan de rechterkant op Domiciliëring wijzigen.
    How_activate_deactivate4_NL
  • Klik nu op Verwijder om je domiciliëring te annuleren.
    Opgelet: zodra de domiciliëring is gedeactiveerd, wordt je factuur niet meer automatisch betaald. Je moet dus opnieuw via overschrijving betalen.
    How_activate_deactivate5_NL

Indien er een probleem is met je betaling via domiciliëring, dan zullen we je een e-mail sturen om je hierover te informeren. In dat geval zal ook je mandaat voor je domiciliëring automatisch geannuleerd worden. Je zal dus deze factuur, samen met je volgende facturen, via overschrijving moeten betalen.

Indien je toch liever via domiciliëring blijft betalen, dan moet je een nieuw mandaat aanmaken.

Het is helaas niet mogelijk om zelf te kiezen wanneer de betaling van je bankrekening wordt afgehouden als je gebruik maakt van een domiciliëring.

Het bedrag zal altijd 10 dagen na het opmaken van je factuur in mindering worden gebracht.

Ook de datum waarop je factuur wordt opgemaakt kan niet aangepast worden.

Je Scarlet-rekening of factuur wordt maandelijks op een vaste dag aangemaakt. Ongeveer 10 dagen na de opmaak van je rekening of factuur biedt Proximus deze aan bij je bank om te betalen.

Het betreft steeds het bedrag dat vermeld staat op je rekening of factuur.

De aanmaakdatum vind je links boven op je rekening of factuur onder datum.

Indien de betaling op een zaterdag, zondag of feestdag valt, behandelt de bank de betaling op de eerstvolgende bankwerkdag.

Proximus biedt je rekening of factuur slechts één keer aan ter betaling bij je bank. Indien je saldo op dat moment ontoereikend is, blijft je rekening of factuur onbetaald. Afhankelijk van je bank kunnen er dan volgende zaken gebeuren:

  • Je bank probeert een aantal dagen later de betaling nog eens uit te voeren. Indien dit lukt, is er geen probleem.

  • Je bank laat het daarbij. In dit geval dien je je rekening alsnog per overschrijving te betalen. Opgelet! Om je betaling terug te kunnen vinden in onze boekhouding dien je gebruik te maken van de gestructureerde mededeling. Deze vind je terug op het overschrijvingsformulier van je rekening of factuur.

  • Nog andere banken proberen de betaling slechts eenmaal uit te voeren. Lukt dit niet dan rekenen zij eventueel kosten aan ten laste van hun klant. Proximus is niet verantwoordelijk voor deze kost.

Belangrijk! Indien een betaling per domiciliëring om welke reden dan ook niet lukt, verandert de betalingswijze van jouw rekeningen of facturen naar betaling per overschrijving. Op dat moment is je mandaat geschorst.

Met een mandaat – of machtiging – geeft de schuldenaar (de klant) de schuldeiser (Proximus) de uitdrukkelijke toelating om de rekening van de schuldenaar te debiteren.

Mocht de betaling van je rekening of factuur via domiciliëring om welke reden ook mislukt zijn, beschik je nog over een vijftal dagen om via overschrijving te betalen.

Na een mislukte domiciliëring zal Proximus je betalingswijze veranderen naar overschrijving. Om je volgende rekeningen of facturen terug via domiciliëring te laten betalen dien je je mandaat te (her-)activeren via mijn.scarlet.be.

Opgelet! Bij laattijdige betaling van je rekening of factuur zal een herinneringskost van 10 euro voor de eerste herinnering in rekening gebracht worden.

Proximus werkt uitsluitend met elektronische mandaten. Een nieuw mandaat aanmaken doe je als volgt:

  • Meld je aan op mijn.scarlet.be.
  • Klik op het tabblad Factuur en betalingen.
  • Onderaan de pagina wijzig je de betalingswijze van overschrijving naar domiciliëring.
  • Vul de gevraagde informatie in en bevestig.
  • Proximus stuurt je nog een bevestiging per e-mail en per brief.
  • Vanaf je volgende rekening of factuur zal de betaling per SEPA-domiciliëring gebeuren.

Opgelet! Om fraude tegen te gaan kan je enkel een mandaat creëren voor een rekeningnummer waarmee je minstens één rekening of factuur betaald hebt.

  • Meld je aan op mijn.scarlet.be.
  • Klik op het tabblad Factuur en betalingen.
  • Onderaan de pagina wijzig je de betalingswijze van domiciliëring naar overschrijving.

Indien je opzegt, vernietigt Proximus  je mandaat na het afsluiten van je abonnement. Indien je nog een rekening of factuur zou ontvangen na de opzegging (dus na de schorsing) dien je deze per overschrijving te betalen.

Het Single European Payments Area is een initiatief van de Europese banksector gesteund door de Zone EU om het betalingsverkeer binnen Europa te vergemakkelijken.

We verwijzen je graag door naar www.sepabelgium.be voor meer informatie betreffende SEPA.

Er zijn twee SEPA-versies, de ene bestemd voor particulieren (CORE) en de andere voor bedrijven (B2B). In de betrekkingen met haar klanten gebruikt Proximus enkel CORE.r
We verwijzen je graag door naar www.sepabelgium.be voor meer informatie betreffende SEPA.

Zeker! Het moet echter een rekeningnummer zijn van een bank in de SEPA-zone (28 lidstaten van de Zone EU, Noorwegen, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland).

Dezelfde voorwaarden gelden als voor een Belgische rekening (BExx xxxx xxxx xxxx) Je dient eerst een betaling te doen vanaf die rekening, vooraleer je een mandaat kan aanmaken.

Heb je genoeg informatie?


Nee, ik heb meer hulp nodig
Ja, bedankt!