(versie 09/03/2021)
Scarlet vindt jouw privacy erg belangrijk en treft alle passende maatregelen om die zo goed mogelijk te respecteren. Hier kan je lezen hoe wij jouw persoonsgegevens verwerken, meer bepaald wanneer je een product/dienst bestelt, wanneer je onze website bezoekt, wanneer je gebruikmaakt van onze diensten (zoals vaste en/of mobiele telefonie, internet, en andere audiovisuele diensten), in het kader van de promotie van onze producten/diensten enz.
Dit beleid is bedoeld voor alle betrokkenen van wie de persoonsgegevens door Scarlet worden verwerkt, ongeacht de wijze waarop ze worden verzameld: rechtstreeks bij de betrokkene of via een andere bron.
Met ons beleid, dat is opgesteld in overeenstemming met de Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, hierna de 'GDPR' genoemd, willen wij jou informeren over de verwerking van jouw persoonsgegevens. We leggen uit hoe en met welk doel we deze gegevens verwerken, met wie we ze delen, hoelang we ze bijhouden enz.
Scarlet is verantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens en heeft daarom de verplichting om jou deze informatie op een volledige, eenvoudige en toegankelijke manier te verstrekken. Om de leesbaarheid van ons beleid te vergemakkelijken, kiezen we ervoor om de verschillende onderwerpen in hoofdstukken op te delen die gemakkelijk raadpleegbaar zijn via het keuzemenu. Elk hoofdstuk krijgt een titel, zodat je de gewenste informatie gemakkelijk kan terugvinden.
Voor een goed begrip van ons beleid – en wij willen dat dit volledig en begrijpelijk is – stellen wij jou in dit hoofdstuk de gebruikte termen en definities voor.. Deze lijst is niet limitatief, voor meer definities verwijzen we naar artikel 4 van de GDPR.
De verwerkingsverantwoordelijke voor jouw gegevens is de NV SCARLET BELGIUM (hierna 'Scarlet'), ingeschreven bij de KBO onder ondernemingsnummer 447.976.484 en met maatschappelijke zetel te Carlistraat 2, 1140 EVERE. Je kan Scarlet bereiken per post of per e-mail op het adres
privacy@scarlet.biz voor vragen in verband met jouw privacy en de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Scarlet is een filiaal van PROXIMUS NV, ingeschreven bij de KBO onder ondernemingsnummer 202.239.951 en met maatschappelijke zetel te Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel. Op grond daarvan kunnen deze ondernemingen persoonsgegevens uitwisselen, zoals uitvoeriger wordt beschreven in dit beleid en in hun respectieve algemene voorwaarden.
PROXIMUS NV is verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de dienstverlening Proximus TV.
Bij vragen over het beleid van Scarlet op het vlak van privacybescherming kan je contact opnemen met de Data Protection Officer op het volgende adres: Proximus NV/DPO Scarlet, Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel, of een e-mail sturen naar privacy@scarlet.biz.
Jouw persoonsgegevens kunnen worden doorgegeven aan de volgende (categorieën van) ontvangers:
Scarlet streeft ernaar om jouw gegevens met de grootste eerbied en in overeenstemming met de toepasselijke normen te verwerken, om te verzekeren dat jouw recht op privacy wordt gerespecteerd. Daartoe verwerken we jouw gegevens volgens de volgende principes:
Scarlet verzamelt en verwerkt verschillende categorieën persoonsgegevens, hoofdzakelijk met het doel om jou de bestelde diensten te leveren. Deze gegevens worden hoofdzakelijk verzameld op het ogenblik dat jij een contract met Scarlet sluit en tijdens het gebruik van onze diensten. We rangschikken de verzamelde gegevens in meerdere categorieën:
We kunnen via diverse kanalen gegevens verzamelen: bijvoorbeeld mondeling bij erkende verkoopagenten, telefonisch via de klantendienst, via elektronische formulieren op de website, per e-mail, via de applicatie ‘Mijn Scarlet’ of ‘my scarlet’, wanneer je sociale media gebruikt om contact met ons op te nemen, wanneer je een bestelling plaatst, wanneer je deelneemt aan een test, een onderzoek, wedstrijden, promotieacties tijdens festivals, wanneer je in het verleden werd geïdentificeerd als gebruiker van een Scarlet-prepaid kaart of wanneer je jezelf inschrijft op nieuwsbrieven.
Via deze kanalen kan Scarlet, binnen de grenzen zoals aangegeven door de toepasselijke normen, jouw gegevens verwerken om jou een zo relevant mogelijk Scarlet-dienstenpakket aan te bieden.
Soms moeten we gegevens verzamelen over het gebruik dat je maakt van onze producten en diensten (vaste en mobiele diensten enz.) of van onze websites, over de toestellen (type/merk) die je gebruikt, over de kwaliteit en de snelheid van het netwerk en van jouw wifiverbinding, over jouw communicatieverkeer op ons netwerk. We verwerken ook je facturerings- en betalingsgegevens.
We kunnen gebruikmaken van socio-demografische gegevens en verbruiksgegevens die we aankopen bij gespecialiseerde bedrijven binnen de grenzen zoals aangegeven door de toepasselijke normen. Bovendien verzamelen we gegevens bij Proximus NV in het kader van de relatie die er tussen onze beide ondernemingen bestaat. In dit geval is dit beleid en de inhoud ervan ook voor jou bedoeld.
Je hebt steeds de mogelijkheid om bepaalde gegevens niet te verstrekken, maar dit kan er wel toe leiden dat je geen gebruik kan maken van bepaalde producten of diensten of dat die niet naar behoren functioneren. In dit beleid trachten we jou in de mate van het mogelijke duidelijk te maken of de noodzaak om bepaalde gegevens door te geven een reglementaire of contractuele reden heeft (bijvoorbeeld jouw identificatiegegevens die van rechtswege moeten worden meegedeeld, of gegevens die moeten worden meegedeeld op grond van onze algemene voorwaarden). Wanneer mededelingsvelden verplicht moeten worden ingevuld, betekent dit dat deze gegevens noodzakelijk zijn voor het sluiten van een contract met ons. Als je hierover vragen hebt, kan je steeds contact met ons opnemen via privacy@scarlet.biz
De doeleinden van de verschillende soorten verwerking van jouw gegevens kunnen als volgt worden ingedeeld:
De verzamelde persoonsgegevens worden bewaard in de bestanden van Scarlet Belgium NV (Carlistraat 2, 1140 Evere).
Persoonsgegevens worden bewaard tot maximaal tien jaar nadat een persoon stopt klant te zijn van Scarlet. Voor bepaalde categorieën van gegevens gelden kortere bewaartermijnen, zoals voor de gegevens over jouw communicatieverkeer, die niet langer dan twaalf (12) maanden bijgehouden worden.
De inhoud van het communicatieverkeer dat via ons netwerk verloopt, zoals vaste en mobiele telefoongesprekken, e-mails, sms-berichten en de inhoud van jouw surfgedrag op het internet, wordt beschermd door de wetten betreffende het telecommunicatiegeheim. Dit houdt in dat Scarlet en haar medewerkers geen kennis mogen nemen van dergelijke inhoud. Scarlet heeft de nodige beveiligingsmaatregelen genomen en strenge instructies gegeven aan haar medewerkers om het telecommunicatiegeheim te respecteren.
Indien je een privételefoonnummer hebt voor jouw vaste lijn of mobiele dienst, wordt jouw telefoonnummer niet vermeld in de telefoongids of bij de telefooninlichtingendienst. Jouw nummer is dan eveneens beschermd door het telecommunicatiegeheim. De medewerkers van Scarlet mogen jouw privételefoonnummer slechts verwerken voor zover deze verwerking noodzakelijk is om jou Scarlet-diensten te leveren.
Scarlet maakt gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk van Proximus om haar diensten aan te bieden. Je Scarlet-diensten worden dus op het Proximus-netwerk aangeboden.
Binnen de samenleving (toeristische diensten en mobiliteitsverantwoordelijken in steden en gemeenten, enz.) is er een groeiende belangstelling voor het gebruik van locatiegegevens voor rapportagedoeleinden, in het bijzonder met betrekking tot het aantal personen dat op een bepaald moment op een bepaalde plaats aanwezig is.
Elke activiteit van een gsm of smartphone op het mobiele telecommunicatienetwerk van Proximus genereert gegevens over de locatie van het netwerk. Deze locatiegegevens maken het mogelijk om te bepalen via welke antenne jouw mobiel toestel verbonden is met het mobiele netwerk van Proximus. In tegenstelling tot gps-gegevens geeft dit echter geen precieze indicatie van jouw locatie, omdat een antenne een groot gebied bedient. Uit deze gegevens kan bijvoorbeeld niet worden afgeleid of een bepaalde persoon in een bepaald restaurant of winkel is geweest of dat die bij de bakker is langs geweest.
Proximus kan deze locatiegegevens gebruiken om locatierapporten op te stellen. Het spreekt voor zich dat Proximus alle nodige maatregelen neemt om het respect voor jouw privacy te garanderen.
Deze rapporten zijn dus uitsluitend gebaseerd op anonieme gegevens. Bovendien worden de anonieme gegevens zo samengevoegd dat het voor de ontvangers van deze rapporten onmogelijk is om individuele cliënten te identificeren op basis van de verkregen informatie. Wanneer bepaalde rapporten toch betrekking hebben op kleinere groepen, worden aanvullende maatregelen genomen om identificatie te voorkomen. Anonieme locatiegegevens kunnen betrekking hebben op de actuele locatie ("near real time") of gaan tot maximaal 3 maanden geleden. Locatierapporten kunnen worden aangevuld met een beperkt aantal bijkomende statistische gegevens, zoals het land, de regio of de gemeente waar de personen wonen, de duur en de frequentie van de bezoeken aan een bepaalde plaats, de herkomst en de bestemming van personen op een bepaalde plaats of andere externe statistische gegevens (bv. openbaar beschikbare geaggregeerde tellingsinformatie). Ook hier worden alleen anonieme gegevens in de rapporten opgenomen.
Proximus verkoopt geen individuele locatiegegevens. Anonieme locatiegegevens verlaten het bedrijf niet. Proximus verkoopt alleen rapporten over het aantal personen dat op een bepaald moment op een bepaalde locatie aanwezig is (het meest gedetailleerd tot op het niveau van een postcode of een evenement) en geeft dus informatie over bezoekers, evenementen of verplaatsingen.
Andere klantgegevens kunnen ook anoniem worden gemaakt en worden samengevoegd tot grotere gegevensbestanden voor interne en externe rapportagedoeleinden. Zo kan er bijvoorbeeld anoniem worden gerapporteerd over de populariteit van bepaalde zenders en hun programma's.
Proximus neemt te allen tijde alle nodige maatregelen om te voorkomen dat personen kunnen geïdentificeerd worden op basis van gegevens in deze rapporten.
De wet staat operators toe om locatiegegevens van een abonnee of eindgebruiker voor dit doel te gebruiken, op voorwaarde dat deze gegevens geanonimiseerd zijn zonder dat er een recht van bezwaar bestaat. Proximus staat te allen tijde toe dat om het even welke persoon die bij deze gegevensverwerking betrokken is, zich verzet tegen deze verwerking. Scarlet-klanten nodigen wij uit om hun bezwaarverzoek door te sturen naar privacy@scarlet.be.
Hieronder kan je lezen hoe jij je voorkeuren in verband met de bescherming van jouw privacy aan Scarlet kan meedelen en hoe jij jouw rechten kan uitoefenen. Scarlet stelt alles in het werk om haar systemen en databanken zo snel mogelijk aan te passen. Gelieve er wel rekening mee te houden dat een bepaalde termijn tussen de mededeling van jouw voorkeuren en de toepassing ervan noodzakelijk is. Diezelfde redelijke termijn is ook bij de uitoefening van jouw rechten relevant.
Scarlet levert inspanningen om de verzamelde gegevens zoveel mogelijk te beperken, in toepassing van het principe van gegevensminimalisatie. We zijn verplicht om de identiteit te verifiëren van de betrokkenen die een verzoek tot uitoefening van een door de GDPR toegekend recht hebben ingediend, zodat er geen gegevens uitlekken ten gevolge van identiteitsfraude. Daarom zal Scarlet de situatie geval per geval evalueren om te onderzoeken of de betrokkene zijn identiteit op voldoende wijze aantoont, gezien het gevoelige karakter van de gevraagde gegevens en van de informatie waarover we beschikken. Scarlet kan bijvoorbeeld oordelen dat een betrokkene zijn identiteit op voldoende wijze heeft aangetoond wanneer zijn aanvraag afkomstig is van het e-mailadres dat werd geregistreerd bij de gegevensverzameling of kan, in andere omstandigheden, meer informatie vragen met het oog op de identificatie van de betrokkene. Daarom vragen wij jou om voorzichtig te zijn, om ons de juiste gegevens door te geven en om jouw e-mailadres goed te beveiligen en je identiteitsdocumenten te beschermen om identiteitsfraude te voorkomen.
Als we vaststellen dat we, om legitieme redenen, niet in staat zijn om jou te identificeren, zal je daarvan op passende wijze op de hoogte worden gebracht. In dat geval wordt ofwel de uitoefening van je rechten stopgezet, ofwel geef je ons vrijwillig aanvullende informatie waarmee wij jou kunnen identificeren.
We brengen je er ten slotte nog van op de hoogte dat elke vraag om uitoefening van een recht die wordt ingediend door een andere persoon dan de betrokkene, een speciale volmacht vereist om in aanmerking te kunnen worden genomen.
Voor elke aanvraag tot uitoefening van jouw rechten in toepassing van de GDPR (behalve het recht van bezwaar tegen de verwerking in het kader van direct marketing, dat moet worden uitgeoefend via het adres opt-out@scarlet.be, verzoeken wij jou om ons een e-mail te sturen naar privacy@scarlet.biz. Je kan jouw gegevens ook inzien en aanpassen via de webpagina myscarlet/Mijn Scarlet.
Je hebt het recht op toegang tot bepaalde informatie in verband met jouw gegevens en op een gratis kopie van deze gegevens. Scarlet behoudt zich het recht voor om in voorkomend geval een redelijke vergoeding op basis van de administratieve kosten te vragen voor elk verzoek om bijkomende kopieën.
Je hebt het recht om onjuiste gegevens betreffende jouw persoon te laten rechtzetten en om onvolledige gegevens aan te vullen. Bepaalde persoonsgegevens, zoals jouw contactgegevens, zijn beschikbaar via de webpagina’s van ‘Mijn Scarlet’. Jij kan ze daar zelf aanpassen.
Je hebt in bepaalde omstandigheden recht op verwijdering van jouw persoonsgegevens. We vestigen er je aandacht op dat dit geen absoluut recht is en dat Scarlet kan weigeren om aan dergelijke vraag positief gevolg te geven, met name wanneer de verwerking noodzakelijk is:
Je hebt het recht om in bepaalde omstandigheden de beperking van de verwerking van jouw gegevens te vragen. Wanneer jouw verzoek om beperking wordt aanvaard, verbindt Scarlet zich ertoe om zich te beperken tot het bewaren van de desbetreffende gegevens, tenzij Scarlet jouw toestemming krijgt voor een bijkomende verwerking of wanneer de verwerking noodzakelijk is:
Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens wanneer deze verwerking gebeurt op grond van een rechtmatig belang van Scarlet. De uitoefening van dit recht van bezwaar kan worden geweigerd wanneer er legitieme en dwingende redenen voor de verwerking zijn die prevaleren op jouw belangen en jouw rechten en vrijheden, of wanneer er redenen zijn voor de instelling, de uitoefening of de onderbouwing van een rechtsvordering. Je kan jouw recht van bezwaar uitoefenen per e-mail naar privacy@scarlet.be.
Scarlet behoudt zich het recht voor om een contract met een klant op te zeggen of om te weigeren een product/dienst te leveren als de uitoefening van het recht van bezwaar tegen een verwerking een onredelijke inspanning of reële risico's voor Scarlet bij de uitvoering van het contract of de levering van de producten/diensten zou inhouden.
Wanneer het rechtmatige belang van Scarlet wordt gebruikt als rechtsgrond voor elke verwerking in het kader van direct marketing van haar producten en diensten, beschik je over een absoluut recht van bezwaar.
Als je geen informatie meer wenst over onze producten en activiteiten, dien je een e-mail te sturen naar opt-out@scarlet.be, uw voorkeuren wijzigen via Mijn Scarletof een brief naar Scarlet, dienst Customer Care/opt out, postbus 10008, 3750 Alken, met vermelding van jouw klantennummer als je klant bent. Klanten die geen informatie wensen over producten en diensten van Proximus NV kunnen dit laten weten per e-mail naar opt-out@scarlet.be of per brief naar Scarlet, dienst Customer Care/opt-out, postbus 10008, 3750 Alken, met vermelding van jouw klantennummer als je klant bent.
In bepaalde gevallen kan je vragen dat jouw gegevens worden doorgestuurd in een gestructureerde, gangbare en met een machine leesbare vorm naar jezelf of naar een andere verwerkingsverantwoordelijke. Dit recht geldt enkel voor verwerking op grond van jouw toestemming of op grond van een overeenkomst en wanneer de verwerking wordt uitgevoerd met behulp van geautomatiseerde procedés.
Wanneer de verwerking van jouw persoonsgegevens is gebaseerd op jouw toestemming, heb je het recht om jouw toestemming voor de verwerking op elk ogenblik in te trekken, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van jouw toestemming voorafgaand aan deze intrekking. Als geen enkele andere wettelijke bepaling de verwerking waarvan sprake kan rechtvaardigen, zal Scarlet deze verwerking stopzetten.
Als jij een klacht wilt indienen over de verwerking van jouw persoonsgegevens, nodigen we jou uit om contact met ons op te nemen via privacy@scarlet.biz. Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij de gegevensbeschermingsautoriteit. Meer info vind je op: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/
Scarlet gebruikt jouw persoonsgegevens niet om geautomatiseerde beslissingen te nemen.
Als Scarlet jouw gegevens op een volledig geautomatiseerde manier zou beginnen te verwerken, heb je in elk geval de mogelijkheid om je daartegen te verzetten en een manuele verwerking te vragen.
Wens je via jouw telefoon of gsm geen commerciële oproepen meer te ontvangen, van geen enkele onderneming of organisatie, dan dien je jezelf in te schrijven op de ‘bel-me-niet-meer’-lijst. Je kan dit doen op de website www.bel-me-niet-meer.be, via telefoon op het nummer 02 302 26 17 of per brief naar: Do not call me vzw, Z1 Researchpark 120, 1731 Zellik.
De wet verplicht alle bedrijven of organisaties die via telefoon of gsm commerciële aanbiedingen doen, deze lijst te respecteren. Ze moeten jouw telefoonnummer en naam uit hun belbestanden halen en mogen jou niet meer bellen over hun producten of diensten of voor speciale promoties. Elke onderneming of organisatie moet zich houden aan de ‘bel-me-niet-meer’-lijst.
Voor klachten in verband met ongewenste commerciële oproepen kan je terecht bij de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, Contact Center, Vooruitgangstraat 80, 1035 Brussel, via het gratis nummer 0800 120 33 of via het meldpunt: https://meldpunt.belgie.be (rubriek 'vervelende telefoontjes').
Indien jij geen commerciële brieven meer wenst te ontvangen van alle bedrijven die lid zijn van de Belgische Direct Marketing Association, kan je jezelf inschrijven op de Robinson-lijsten via www.robinson.be of op het volgende adres: BDMA – Robinsondienst, Z1 Researchpark 120 – 1731 Zellik.
Het is mogelijk dat ons privacybeleid in de toekomst uitgebreid of aangepast wordt, bijvoorbeeld indien er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen. Daarom raden we jou aan om dit privacybeleid regelmatig te raadplegen.