Brainfood voor de hardwerkende student

Examens, bah..! Gelukkig zijn er snacks om de examenperiode zo gezond mogelijk door te komen. Je kan helaas niets speciaals eten om je IQ twintig punten te laten stijgen, maar met deze voedingstips sta jij binnenkort alvast gezond en wel aan de startstreep. Breinvoedsel om duimen en vingers van af te likken.

Bestaat er wel voeding voor examens?

Wat je eet en drinkt heeft een effect op je punten, zeggen ze. Maar is dat ook zo? Is er een speciaal dieet voor examens? Zijn er bijvoorbeeld voedingsstoffen die je punten rechtstreeks de hoogte kunnen injagen? Maak voedsel ons écht slimmer? Het zijn interessante vragen voor een wereld met een joekel van een gezondheidsobsessie en we hopen allemaal dat gezond pre-examen voedsel ons vleugels geeft op de grote dag. Want, jawel, gezond eten helpt je natuurlijk wel presteren.

Mentale Marathon

Mentale Marathon

Een lang examen is als een mentale marathon waar we veel uithoudingsvermogen voor nodig hebben. Diëtisten benadrukken daarom het belang van gezond voedsel. In stresserende tijden geeft het juiste voedsel je energie, verhoogt het je alertheid en sleurt het je door dat marathonexamen. Foute keuzes leiden dan weer tot energie- en concentratieverlies, zenuwachtigheid en andere kwaaltjes die je op de grote dag maar beter kan missen. Met deze voedingstips zet je topprestaties neer tijdens je examens.

Eet!

Eet!

Zelfs als je elke ochtend het ontbijt overslaat of niet kan eten als je een beetje nerveus bent, loont het toch om ’s ochtends niet met een nuchtere maag de deur uit te stappen. Een motor heeft benzine nodig, je brein heeft voedsel nodig om goed te functioneren. Je mentale focus moet bij je examen liggen, niet bij je knorrende maag. Het zou zonde zijn om intens te studeren voor een examen en fysiek uitgeput aan de startstreep te komen. En als je echt geen brok door je keel krijgt van de zenuwen, zijn er nog altijd proteïneshakes of smoothies.

Breinboosters

Breinboosters

Proteïnerijk voedsel bevordert mentaal alert zijn. Op de dag van het examen ga je dus bij voorkeur voor eieren, noten, yoghurt of kaas. Een gevarieerd ontbijt doet wonderen. Nog breinboosters? Vis, walnoten, blauwe bessen, zonnebloempitten, gedroogd voedsel, vijgen en pruimen. Veel mensen beweren dat fruit prima breinbrandstof zou zijn, maar dat is helaas niet bewezen. Al kan het zeker niet schaden om met een beetje fruit tussendoor gezond te snacken.

Breinvreters

Op de dag van het examen kan je maar beter zo ver mogelijk wegblijven van witte bloem. Koekjes, cake, muffins, enz. vragen allemaal tijd en energie om te verteren. Vermijd ook voedsel als geraffineerde suiker, chocolade, dessert en snoep. Kalkoen bevat L-tryptophan, een aminozuur waar je slaperig van wordt. Er zijn ook combinaties die je maar beter uit de weg gaat. Carbohydraten maken je meer relax dan alert, een goed idee de dag voor je examen dus. Iets minder op de dag zelf. Grote hoeveelheden rijst of aardappelen, maken je traag en slaperig. Suikerrijk voedsel, chocolade en snoep zetten je suikerspiegel op een rollercoaster. Precies het omgekeerde van de stabiliteit die je zo broodnodig hebt voor een examen.

Wist je dat …

… een beetje multivitaminen geen kwaad kunnen in de blok? Vooral vitamine B zal je breinfuncties versterken. IJzer, calcium, zink zijn dan weer goed voor de stressniveaus van je lichaam. Een kleine, gezonde snack voor tijdens je examen zelf, is helemaal geen slecht idee: proteïnerepen, energierepen, granola, amandelen, walnoten, gedroogd fruit… Alles is goed om je energiepeil hoog te houden wanneer je die cruciale topprestatie moet leveren!

5 extra tips om je brein te boosten!

  1. Drink voldoende water tijdens het examen.
  2. Eet licht genoeg om voldaan te zijn zonder vol te zitten.
  3. Hou het bij voedsel dat je kent. Dit is geen tijd voor experimenten.
  4. Voorzie intelligente snacks.
  5. Neem de avond voordien voldoende slaap.

Gepubliceerd op 15/06/2020