Vul je vitaminevoorraad aan met deze 5 smoothies

Twee stukken fruit van 200 gram en 300 gram aan groenten. Dat is de dagelijkse dosis voor een gezond lichaam. Kom je daar niet zo makkelijk aan? Of wil je eens iets anders dan een appel of banaan on the go? Begin te experimenteren met smoothies. De lente en zomer zijn daar ideaal voor, want de rekken barsten nu van het seizoensfruit.

1. Lekker luilekkeren

Een lekkere smoothie maak je al met een paar eenvoudige ingrediënten. Aardbeien en yoghurt bijvoorbeeld. Of banaan en amandelmelk. Probeer eens een van deze gezonde drie-ingrediënten-combo’s. Watermeloen, basilicum en kokos? Banaan, bosbes en chocolade? Het wordt ongetwijfeld moeilijk kiezen.

Doe de detox

2. Doe de detox

Geef je lijf een lenteschoonmaak met een detox-smoothie. Ananas, gember en spinazie zijn drie klassieke ingrediënten die je in zowat elke variant terugvindt. Ananas zit vol vitamine C en bevat het bromelaïne enzym, dat de spijsvertering bevordert. Gember is ontstekingsremmend, terwijl spinazie tjokvol antioxidanten zit. Probeer devariant met walnoten en matcha-thee, die met verse koriander of groene appel en banaan.

Smoothie, but make it fashion

3. Smoothie, but make it fashion

Ooit gehoord van de freakshake? Nee? Deze Australische hype valt nog best te omschrijven als een ontplofte milkshake: extra slagroom, extra toppings, extra kleur. Héél Instagrammable dus. De gemiddelde freakshake is een suikerbom. Zijn er dus geen gezonde varianten in smoothievorm? Laat je creativiteit de vrije loop en geef alvast je eigen draai aan deze roze bom. De kindvriendelijke variant trouwens ook hemels.

Vloeibaar ontbijtje

4. Vloeibaar ontbijtje

Boterhammen met choco zijn ongezond en saai. Waarom begin je de dag niet met een vullende ontbijtsmoothie? Bijvoorbeeld deze met aardbeien en havermout. Mag het iets uitdagender? Probeer dan eens een smoothie bowl, dat is een iets dikkere smoothie met extra toppings, zoals chiazaadjes of extra stukjes fruit. Met deze zeven recepten kan je er even tegen aan.

5. Post-workout proteïnes

Heb je jezelf flink in het zweet gewerkt en sterf je van de dorst? (En de honger?) Tijd om je reserves aan te vullen. Laat die chocoladereep aub links liggen en kies voor een hydraterende powershake vol proteïnen. Je spieren zeggen ‘dank u’. Ga voor een herstelsmoothie met frambozen of probeer een van deze recepten van fitnessgoeroe Kayla Itsines.

Bonus: vrijdagavondsmoothie

Bonus: vrijdagavondsmoothie

Zet je weekend goed in en combineer het beste van twee werelden. Zomerfruit en bubbels. Nee, het is geen cocktail, maar een smoothie met een extraatje ;-) Deze framboos-rabarber ‘bellini’ past perfect bij het seizoen. Toch liever alcoholvrij? Kies spuitwater in plaats van prosecco.

Tips voor topsmoothies

  1. Investeer in een goede blender. Stukje spinazie tussen je tanden na je smoothie? Niet zo sexy. Een geschikte blender mixt alles mooi glad.
  2. Ga voor seizoensfruit. Wees lief voor het milieu en steun onze lokale fruittelers met seizoensfruit: kersen, bosbessen, nectarines… Extra punten als je het verpakkingsvrij weet te houden.
  3. Beken kleur. Smoothie-experts zweren bij fruit en groenten van dezelfde kleur. Kiwi en spinazie bijvoorbeeld. Aardbei en kers. Kleuren mengen?
    Dan krijg je bruin. Maar je kan valsspelen door natuurlijke kleurstoffen toe te voegen, zoals rode biet (roze), spirulinapoeder (blauw), kurkuma (geel) of matcha (groen).
  4. Vul je voorraad aan. Altijd handig om een paar basisingrediënten bij de hand te hebben. Klassiekers zijn bevroren banaan, (planten)melk, yoghurt, honing, zaden, noten en proteïne- of superfoodpoeders.
  5. Hou het gezond. Twee stukken fruit per dag is de richtlijn. Overdrijf niet, ook fruit bevat suiker. Elke dag drie smoothies is dus echt geen goed idee.

Veel smoothiepret!

Gepubliceerd op 05/05/2020