FAQ

Waarmee kunnen we je helpen?

Mijn draadloze verbinding (WiFi) is traag of valt weg. Hoe kan ik dit oplossen?

Tegenwoordig maken meer en meer toestellen verbinding met het internet via wifi. Denk maar bijvoorbeeld aan je spelconsole, thermostaat, zonnepanelen, harde schijven of zelfs je deurbel. Al deze toestellen verhogen natuurlijk wel de druk op je draadloos netwerk. Hoe meer toestellen er gelijktijdig verbonden zijn, hoe minder bandbreedte er beschikbaar is.

Het is natuurlijk belangrijk om allereerst je verbinding te testen door je computer rechtstreeks op je modem aan te sluiten met een netwerkkabel. Haal je met een kabel betere resultaten , dan is je lijn alvast volledig in orde. In dat geval kunnen onderstaande tips helpen om je draadloos netwerk te optimaliseren. Vergeet niet altijd te testen in de buurt van de modem, liefst in dezelfde ruimte.

1. Plaatsing van je modem

De plaatsing van je modem is van groot belang. Het verplaatsen van de modem met enkele centimeters kan al een positief resultaat hebben op de snelheid of op je wifisignaal. Hou zo veel mogelijk rekening met onderstaande tips.

  • Het is belangrijk om je modem op een zo centraal mogelijk punt te plaatsen in je woning. Je hebt dan meer kans dat je wifisignaal overal in je woning reikt. Is dit niet mogelijk? Zet je modem dan zo dicht mogelijk bij de plaats waar je je wifiverbinding het meest zal gebruiken. Hoe dichter bij de modem, hoe sneller je draadloze verbinding zal werken.
  • Plaats de modem niet in een afgesloten kast. Dit kan de kwaliteit van het wifisignaal beïnvloeden. Je zet de modem dus best op een open plaats, liefst op een hoogte van ongeveer 1 meter.
  • Heb je een Bbox3 of een Obox3? Zet de modem dan verticaal voor een optimaal signaal.

In sommige gevallen is het natuurlijk moeilijk om je modem te verzetten. Als de telefoonlijn in je kelder of je garage toekomt bijvoobeeld, dan is het niet mogelijk om de modem te plaatsen waar je je draadloze verbinding gebruikt. Gelukkig zijn er ook dan oplossingen. Lees zeker verder!

2. Stoorzenders vermijden

Wifinetwerken kunnen problemen ondervinden door andere draadloze apparaten. Als je soms problemen hebt met je verbinding, dan raden we je aan om andere draadloze apparaten tijdelijk volledig uit te schakelen en hierna opnieuw te testen. Enkele voorbeelden van apparaten die storingen kunnen veroorzaken zijn:

  • Babyfoons
  • Draadloze bewakingscamera’s
  • Audio- en videozenders
  • Bluetoothapparaten
  • Draadloze luidsprekers
  • Draadloze deurbel
  • Microgolfovens

3. Verander je wifikanaal

Een andere veel voorkomende oorzaak van een trage en onstabiele verbinding is storing door een ander draadloos netwerk, zoals dat van je buren. Als dit netwerk auitzendt op hetzelfde kanaal, dan zal dit jouw netwerk aanzienlijk vertragen. De tijd dat je modem kan uitzenden of ontvangen zal namelijk verdeeld worden met het andere apparaat.

Er zijn 2 frequentiebanden waarop Wifinetwerken werken:

  • De 2,4 GHz band is de meest gebruikte frequentie voor wifi-netwerken. Alle toestellen met een wifi-verbinding kunnen gebruik maken van dit netwerk. Het nadeel is dat er een beperkt aantal beschikbare kanalen is. Hierdoor is de kans op storing dus groter.
  • De 5 GHz band is een verbeterde versie maar dit signaal reikt minder ver. Je kan dit netwerk dus enkel gebruiken in de buurt van de modem, maar je hebt dan wel minder kans op storingen en meer keuze aan beschikbare kanalen.  en heeft meer last van obstakels zoals muren. Het is ook belangrijk om te weten dat deze frequentie veel minder ver reikt. . Opgelet: Deze frequentie is enkel beschikbaar indien je een Bbox3 of Obox3 hebt en niet alle toestellen kunnen hiermee verbinding maken. Raadpleeg de handleiding van je toestellen voor meer informatie. Je herkent dit netwerk aan de naam of SSID. Deze bevat namelijk “5.0”.

Ongeacht welke band je gebruikt is het dus belangrijk om verschillende kanalen te testen. Hoe je dit moet doen kan je lezen in ons artikel “Hoe wijzig ik mijn wifikanaal”.

4. Plaats toestellen om je netwerk te verbeteren

Bouwmaterialen die gebruikt worden in je muren, plafonds, … kunnen de kwaliteit van je netwerk aanzienlijk verlagen. Als je modem dus niet in de ruimte staat waar je je wifiverbinding gebruikt, dan is het soms onmogelijk om een goede snelheid te halen. Is dit voor jou misschien het geval en heb je na het volgend van vorige puntjes nog steeds geen goede verbinding, dan zal je mogelijk moeten investeren in extra apparatuur.

Opmerking: Scarlet levert en plaatst deze toestellen niet. Je kan deze zelf plaatsen of hulp vragen aan een professional. Voor het plaatsen van de kabels kan je terecht bij een elektricien.